اردیبهشت 93 - محرم اسرار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محرم اسرار
درباره‌ی وبلاگ

به نام خدا سلام اینجا رو ساختم که از دلم برای دیگران و برای خودم بنویسم. امیدوارم دلنوشته‏هام تو اینجا مورد پسند دوستانم باشه. امیدوارم اینجا سکوی پرتابم به سوی شروع موفقیت‏های روز افزونم باشه.
موسیقی وبلاک
"
امکانات وب

بازدید امروز:20
بازدید دیروز:37
کل بازدیدها:314316

بسم الله الرحمن الرحیم

ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاسَاً یَغْشى‏ طَآئِفَةً مِّنْکُمْ وَ طَآئِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُم أَنْفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَهِلِیَّةِ یَقُولُونَ هَل لَّنَا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَى‏ءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ یُخْفُونَ فِى أَنْفُسِهِم مَّا لَا یُبْدُونَ لَکَ یَقُولُونَ لَوْ کَانَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ شَىْ‏ءٌ مَّا قُتِلْنَا ههُنَا قُلْ لَّوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى‏ مَضَاجِعِهِمْ وَلِیَبْتَلِىَ اللَّهُ مَا فِى صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ مَا فِى قُلُوبِکُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ


سپس  به دنبال آن غم، آرامشى خوابى سبک بر شما فرو فرستاد که گروهى از شما را فراگرفت، ولى گروه دیگر که همّتشان جان خودشان بود و به خدا همچون دوران جاهلیّت گمان ناحق داشتند، مى‏ گفتند: آیا چیزى از امر  با ماست؟

 بگو: براستى که امر همه‏ اش بدست خداست. آنها در دل‏هاى خود چیزى را مخفى مى‏ کنند که براى تو آشکار نمى‏ کنند، مى‏ گویند: اگر در تصمیم‏گیرى حقّى براى ما بود، ما در اینجا کشته نمى‏ شدیم. بگو: اگر در خانه ‏هایتان نیز بودید، آنهایى که کشته شدن بر آنها مقرّر شده بود، به سوى قتلگاه خود روانه مى‏ شدند و براى آن است که آنچه را در سینه‏ هاى شماست، خدا بیازماید و آنچه را در دل دارید، پاک وخالص گرداند وخداوند به آنچه در سینه ‏هاست داناست.



----

اول می خوام نظرم رو درباره ترجمه های قرآن بگم.

همون طور که می دونید تقریباً بدون استثنا در تمام ترجمه های قرآن، قسمت  هایی وجود دارند که  تو پرانتز اومدن. همون طور که بازم می دونید این قسمت ها تفسیر کوچیکی از اون قسمت از آیه دارن.

خب بعضی از این تفسیرها رو خود معصوم گفته و مترجم تو ترجمه خودش نقل می کنه. اما بعضی ها هم تفسیر خود مترجمه.

نه که من خودم رو عالم تر بدونم خدای ناکرده از معصوم و از مفسران بزرگ. نه. اما ترجیح می دم ترجمه قرآن رو یک بار هم بدون اون پرانتز ها بخونم.

فکر می کنم راه تدبر در قرآن اینه که ببینم آیه چه چیزهایی دیگه می تونه بهم بگه. البته من قصد تفسیر به رای ندارم و اون برداشتم رو شخصا برای خودم دارم.

---

تو تفسیرهای کوچولو ی تو پرانتز از این آیه از جنگ احد حرف به میون اومده. از اینکه تو جنگ یه گروهی بودن که خدا خواب رو که نازل می کنه اونا با آرامش به خواب سبکی می رن و ایمان و اطمینان دارن. اما گروهی هم هستن که به فکر جونشون هستند و اون خواب سبکی رو که خدا براشون نازل کرده نمی پذیرن.

خیلی جالبه برام

چند وقت پیش شنیدم (نمی دونم از کجا) که تو قرآن تو سوره حدید که خدا گفته انا انزلنا الحدید. این رو همین طوری نباید ترجمه کنیم که مثلاً خدا به ما نعمت آهن رو داد. همین رو اگه ترجمه دقیق کنیم. یعنی خدا آهن را نازل کرد. یعنی از آسمان به زمین آهن نازل شد.

این رو می گن الان علم هم ثابت کرده. می گن مریخ و زمین مثل هم هستن. اما زمین یه هسته مذاب از آهن داره که البته وسط این هسته مذاب به خاطر فشار زیاد، هسته ای جامد از آهن و احتمالاً نیکل هم وجود داره.

این هسته رو مریخ نداره. و برای همین مریخ مغناطیس قدرتمندی نداشته و نداره که الان اتمسفرش تقریباً هیچ شده و....

اما زمین با این هسته خودش مغناطیس قدرتمندی داره که جلوی بادهای خورشیدی خوب از خودش محافظت می کنه و اتمسفر رو نگه می داره.

شرایط مریخ و زمین در ابتدای تولدشون مثل هم بوده، اما گفته شده احتمالاً یک شهاب سنگ بزرگ از جنس آهن، شایدم یک ستاره دنباله دا (البته ستاره های دنباله دار تا جایی که می دونم از جنس یخ هستند) خورده به زمین و به خاطر گرمای زیاد اون وقت های زمین، به عمق زمین نفوذ می کنه و زمین دارای هسته ای آهنی می شه.

این یعنی همون حرف خدا که آهن رو نازل کرده. :)

من هیچ وقت علم مفسران و عالمان بزرگمون رو زیر سوال نمی برم. اما معمولاً تفاسیر اونا، این طور به علم تجربی نپرداخته.

چه خوبه ما هر کدوم نسبت به علمی که آموختیم ببینیم قرآن در موردش چی گفته. این همون تدبر می شه.

----------

از این ها بگذریم

در ادامه آیه خداوند گفته که اونایی که خوابشون نبرد و... فکر می کردن اگه حق تصمیم گیری داشتن و جنگ نمی رفتن از خطر کشته شدن در امان بودن. اما باید بدونن که اگه تو خونه هم بودن، در موعدی که خدا مرگشون رو تعیین کرده، به سوی قتلگاهشون می رفتند و نمی تونستن از مرگ فرار کنن.

اما این جنگ رو خدا قرار داد تا آزمایششون کنه. تا ایمانشون رو خالص کنه. وگرنه خدا نیاز به آزمایش برای فهمیدن اسرارشون نداره که. خدا خوب می دونه تو دلشون چه خبره.

------

حتماً می گین پارسا چش شده یه دفه رفت تو فاز قرآن و تفسیر و ... :دی

هیچی نشده. امروز وسط برنامه گلبرگ بود انگار که قرآن گذاشت. نمی دونم شایدم تو یه شبکه دیگه بود :دی

اما بالاخره تلویزیون بود دیگه همینش مهمه و دیدم ترجمش رو توجه ام جلب شد و دیدم آیه 154 سوره آل عمران هست. شماره آیه رو حفظ کردم تا بیام زود تو وبلاگم بنویسم . همین :)


[ پنج شنبه 93/2/4 ] [ 4:8 عصر ] [ پارسا زاهد ] [ نظرات () ]
اوقات شرعی
نویسندگان
آخرین مطالب
پیوندهای دوستان